The Life of Annie

Alla inlägg den 22 mars 2010

Av Annie Johansen - 22 mars 2010 18:24


Igår var jag på dansaudition i Lund. Det var en upplevelse, en trevlig sådan. Från början var tanken att jag och två kompisar skulle ta tåget till Lund, sen ändrades dom planerna och det bestämdes att mamma skulle hänga med istället. Men så blev hon sjuk natten till söndag så då blev planerna ännu en gång ändrade och pappa fick följa med istället. Det är lite komiskt, förra gången jag och mamma skulle till Lund, vi skulle på öppet hus, det hade varit bestämt hur länge som helst men så var hon på fest kvällen innan och var jättebakis så vi struntade i det. Det är helt enkelt inte meningen att hon ska till Lund.
Vi kom fram till Lund och hittade till stadteatern där auditionen skulle hålla hus.
Först så gick jag fram och anmälde mig till närvarolistan, jag fick en nummerlapp som skulle sitta på magen hela dagen, Nr. 165, och så blev jag placerad i grupp 13. (Det var tre olika grupper, 11, 12 och 13, indelade efter erfarenhet i olika dansstilar).

Vi i grupp 13 började med Street, men innan det samlades alla sökande i en lokal och lyssnade när rektorn och någon lärare snackade.
Väl på Streeten hade vi först rättså kompliserad uppvärmning, sen började vi med själva dansen. Det var en kille som höll i den, en tjej i uppvärmningen, och dansen var Michael Jackson-inspirerad. På den lektionen kollade dom mycket på känslan för detaljer och känsla och så självklar hur stegen togs osv.
Lärarna som höll i lektionen satt även och gav poäng.


Efter den lektionen hade vi 15 min. paus för att byta om sen var det dax för Jazz/Modern dans. Den Moderna dansen var rättså flummig, men trevlig att dansa. Jazzen var skitrolig! Riktigt, riktigt rolig!
Såg ni Grease, den uppsättningen där Måns Zelmerlöw var med? Lärarinnan i Jazz var kvinnan som spelade Cha Cha och dansade tillsammans med Måns i danstävlingen i musikalen. Vi fick lära oss en del av dansen dom dansade och den var sjukt rolig!

Efter det, 15 min. paus och sen var det dax för balett.

Jag hade hoppats på att få mina förutfattade meningar krossade. Jag tycker inte illa om balett, jag gillar det, men mina förutfattade meningar om strikthet osv. Jag hade kanske hoppats på att det skulle vara en rolig och lite sprallig människa som helt oväntat hade balett som huvuddans.
Men nej, det var precis som man ser på film. Liten lokal med dålig belysning. I ena hörnet står ett gammalt slitet piano var vid en gammal pianist med uppsatt hår och glasögon sitter och spelar. De två lärarinnorna är rättså gammla, är smala som tändstickor och snackar bara engelska. Dessutom mumlar dom så när dom snackar och pianisten spelar samtidigt hör man knappt vad dom säger.
Där var en annan lärarinna oxå, men jag fattade inte riktigt vad hennes roll var i det hela, hon sa åt oss att lägga oss på golvet och sen kände hon på en...alltså ja...ni fattar.

I vilket fall så var det roligt även om det var lite läskigt, det var min livs första balettlektion.

Först började vi med enkla förstapositionen och sådär, vi hoppade, "dansade vals" på diagonalen, klappade i takt till musiken pianisten spelade för att kolla musikaliteten och så gjorde vi en läskig grej. Lärarinnorna kom och skulle se hur vig man var. Så man höll i stången, ställde sig i första position och sen tog hon upp benet så lång det bara gick. Hon gjorde framåt, åt sidan och bakåt och bakåt är anledningen till min sjuka träningsverk i ryggen som jag har idag.
Jag har ont i hela ryggen, annars brukar man kanske bara ha någonstans, men jag har verkligen från nacken och ner till svanken.


Efter baletten var det slut och alla fick gå hem. Vi kommer att få poängen skickade till oss i påsk någon gång. Spännande! =)
Nu ska jag skriva inlägget på sölvesborgs hemsida och sen ska jag duscheliduscha!


Presentation

Mitt namn är Annie Johansen. Jag bor tillsammans med min familj i lilla Sölvesborg. På fritiden shoppar jag, dagdrömmer och dansar.
Här på bloggen skriver jag om allt mellan himmel och jord och jag hoppas att ni gilla't!

Omröstning

Bor du i Sölvesborg?
 Ja
 Nej

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11
12
13 14
15 16 17 18
19
20
21
22 23 24
25
26 27 28
29 30 31
<<< Mars 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

Översättning


Ovido - Quiz & Flashcards