The Life of Annie

Direktlänk till inlägg 27 oktober 2016

Jag skulle köpt en lott...

Av Annie Johansen - 27 oktober 2016 16:52

I tisdags satt jag på bussen på väg hem från skolan. Jag, H och N slutade olika tider så jag åkte själv. Satt längst in på ett tvåsäte, tittade ut genom fönstret på, för en gångs skull, ett soldränkt Göteborg med podd i lurarna. Precis när vi lämnar Brunnsbotorget, hållplatsen innan jag ska av, så ser jag en biljettkontrollant längst fram i bussen, efter någon sekund ser jag en till i mitten och så ploppar det upp en till som går längst bak i bussen. Det är så de jobbar nämligen, de hoppar på i varsin ingång så att de finns överallt och så att ingen kommer undan. Det spelar dock inte mig någon roll då jag är en såndär ordentlig människa (läs konflikträdd, usel på att ljuga och ganska osugen på att böta flera tusen) som köper periodkort så jag går alltid säkert. De få gånger då jag har åkt olagligt har jag tänkt att, "ja men jag håller koll så fort vi stannar och ser jag en vit keps så hoppar jag av", sen när jag har kommit fram till min destination så har jag kommit på att "just det, fan, jag glömde hålla koll på vita kepsar...", men jag har haft tur så jag har inte åkt fast och nuförtiden har jag lärt mig att alltid köpa biljett för uppenbarligen suger jag på att tjuvåka.


Men i vilket fall som helst, var var jag... ja just det, Brunnsbotorget! Jo, de hoppade på och jag tog fram mitt kort så att jag var beredd på att bli kontrollerad. Det tar dock ca två minuter att åka från Brunnsbotorget till min hållplats så jag var tveksam till om jag skulle hinna visa eller inte. När vi börjar närma oss kommer kontrollanten som går bakifrån i bussen fram till mig och mannen som sitter utanför mig. Hon kollar hans kort och frågar var han hoppade på, han svarar Hjalmar och hon rynkar på ögonbrynen och undrar varför han då blippade sitt kort precis framför henne. Hela den här meningsutbytningen fattar jag inte mycket av för jag förstår inte riktigt problemet, men det var tydligen ett problem och hon var väldigt sträng och stackars mannen var så nervös så jag trodde han skulle skita på sig. Nu hade vi i alla fall kommit till rondellen precis innan jag ska av så jag sa: "Ursäkta, jag ska av här." Kontrollanten säger till mannen att "Släpp ut henne och så ska du och jag ta ett snack." Den nervöse mannen verkar inte koppla utan börjar förklara för kontrollanten så hon ryter till och säger strängt "KAN DU SLÄPPA UT TJEJEN; HON SKA AV!" När jag är påväg ut ur bussen så ser jag att de andra kontrollanterna har kommit bak i bussen, antagligen för att rycka in om det behövs. Jag ser väldigt trevlig och snäll ut och visar att jag är villig att blippa kortet innan jag går av men jag blir inte tillfrågad så jag går av utan att bli kollad, jag tror jag var den enda på hela bussen som slapp bli kollad. Herregud, tänkte jag, fatta om jag inte hade haft ett kort nu och hade suttit där och svettats som bara den, vilken räddning jag hade fått då! Sån tur har man ju bara inte!


Alltid när kontrollanter kommer på bussen så får jag en liten hjärtattack, jag nojar över om jag har glömt kortet, ligger det verkligen i ytterfacket där det alltid ligger? Eller om det verkligen inte har gått ut eller om jag verkligen har aktiverat det. Samma sak hände denna gång och jag nojade speciellt över om det verkligen var aktiverat för när jag köpte detta kortet som jag har nu, då frågade han på Pressbyrån om han skulle aktivera det åt mig och jag tackade ja. Jag har aldrig fått det aktiverat på Pressbyrån förr så jag tänkte att dte var nog smart att dubbelkolla när jag hoppade på spårvagnen. Men det glömde jag såklart att göra.


Jag berättar hela storyn för H när jag kommer hem och berättar även att jag inte är 100 procent säker på att mitt kort är aktiverat. H lovar att påminna mig om att blippa kortet när vi hoppar på bussen nästa morgon.

Så i onsdags när vi skulle in till stan och käka brunch innan skolan, då blippar jag kortet och på skärmen står det 2017-02-08, datumet kortet går ut. Men inte från och med det datumet då jag köpte kortet, nope, från och med i onsdags! DET HADE INTE AKTIVERATS!!! Fattar ni vilken helt sinnessjuk jävla tur jag hade?!?!??? Det där är karma mina vänner, är man hederlig och typ aldrig tjuvåker, ja då får man tillbaka för det, jag blev sååå räddad! Fatta vad ledsen och arg jag hade blivit om jag hade åkt fast och fått böta 1500 spänn eller vad det är, när jag faktiskt HAR köpt ett kort för dyra pengar. JAG VAR DEN ENDA PÅ BUSSEN SOM SLAPP BLIPPA! Det HÄNDER inte!


Så jag vill säga TACK till min eventuella skyddsängel och till ödet. TACK!  

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Annie Johansen - 22 augusti 2016 12:50

Förra året fick jag den stora äran att som andraårselev på PAS få vara med treorna och dansa på Mary Kay. De fyra dagarna innan skolstart då vi repade var de svettigaste och jobbigaste på hela året! Jag hade sådan sjuk träningsvärk i nacken att jag k...

Av Annie Johansen - 12 augusti 2016 13:20


  Men ni borde testa detta också för jag tror det är freakin halleluja-varning på den här! ...

Av Annie Johansen - 5 augusti 2016 19:04

En solig eftermiddag i sena maj/tidiga juni satt jag och Hilda på altanen och knep de sista solstrålarna innan de försvann bakom de onödigt höga och buskiga träden. Jag tror jag hade fått pengar nyligen och kände mig ganska rik och jag vet inte hur v...

Av Annie Johansen - 27 juli 2016 19:49

Dippen efter USA-resan asså... Antagligen förstärktes mina känslor för att jag var precis innan mens och vi vet ju alla att då går hormonerna bananas. Men även om jag skulle skala bort alla hormoner så mådde jag fortfarande jäkligt dåligt. Jag hade å...

Av Annie Johansen - 4 juli 2016 18:23

Hej på er! Då har det blivit dags för sista blogginlägget om USA-resan.    Igår gick vi upp ganska tidigt och la oss vid poolen. Jag och pappa ställde återigen klockan på 06.15, men det var återigen mulet så det blev ingen soluppgång. När vi hade...

Presentation

Mitt namn är Annie Johansen. Jag bor tillsammans med min familj i lilla Sölvesborg. På fritiden shoppar jag, dagdrömmer och dansar.
Här på bloggen skriver jag om allt mellan himmel och jord och jag hoppas att ni gilla't!

Omröstning

Bor du i Sölvesborg?
 Ja
 Nej

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Oktober 2016
>>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

Översättning


Ovido - Quiz & Flashcards