The Life of Annie

Alla inlägg den 4 juli 2016

Av Annie Johansen - 4 juli 2016 18:23

Hej på er! Då har det blivit dags för sista blogginlägget om USA-resan. 


Igår gick vi upp ganska tidigt och la oss vid poolen. Jag och pappa ställde återigen klockan på 06.15, men det var återigen mulet så det blev ingen soluppgång. När vi hade legat vid poolen ett tag fick vi upp på rummet och duschade och packade det sista innan vi gick ner och checkade ut. Sen satte vi oss i bilen och körde lite norrut till en strand som hette typ Deerfield Beach. Och så var det äntligen dags för Dunkin Donuts! Det är en amerikansk kedja som är kända för sina donuts och vi har snackat om att äta där varenda dag sen första dagen i NY. Oscar var helt säker på att vi skulle åka ifrån USA utan att ha lyckats äta där men tji fick han! Först åt vi en varsin "frukostdonut", alltså med lite ägg och skinka och sånt, och sen köpte vi en varsin goedonut, MUMS! 


Sen hängde vi då på stranden i några timmar. Duschade av oss lite i en stranddusch, satt oss i bilen och började köra mot flygplatsen. Först körde vi lite fel, stackars Maggan slutade tyvärr inte på topp då hon tappade kontakten med satelliterna och styrde oss lite fel så vi fick köra ett varv runt flygplatsen och försöka igen, och då gick det! Vi trodde att vi skulle parkera bilen i garaget och ha gott om tid på oss att tömma bilen och så men icke! När vi kom dit blippade en snubbe med en mackapär mot bilen, sen hoppade han plötsligt in och tänkte köra och parkera den, så då blev det brott! Vad vi inte visste då var att det var den lindriga början på en ganska otursföljd resa ;)


När vi kommer in på gate 3 efter att ha åkt buss i två minuter typ, sjukt onödigt, så möts vi av att flyget är försenat i 1,5 timme, avgång förväntas bli 23.30 istället för 22.00 Jaja, trist tänkte vi men finns ju inget att göra åt det. Så vi satt oss och åt upp den mat vi hade kvar, bananer och måltidsbars, och drack upp drickan vi hade kvar. Vi satt ute på en bänk utanför gaten och drack upp all alkohol som var kvar, smugglade som bara den för att ingen vakt skulle se oss, haha! Vi hade fått veta att incheckningen av bagaget skulle öppna kl 18, så ungefär då ställde vi oss i kön. Och där stod vi. I två timmar! Jag vet inte om de som jobbade där sköt på incheckningen eftersom planet ändå var försenat eller om de bara var allmänt sena, men tröttsamt var det i alla fall. Men vi hade faktiskt turen att hamna bakom en amerikansk äldre kvinna i kön som pratade och pratade. Hon var jätterolig och trevlig så vi stod och pratade med henne, och en annan svensk man som stod framför oss, nästan hela kötiden. 


När bagageinlämningen väl var klar och jag hade behövt tänka när mannen bakom disken frågade hur gammal jag var, han behövde tydligen veta det för att jag skulle sitta vid en nödutgång, så kom vi till säkerhetskontrollen som faktiskt var snabb och smärtfri. Eller ja, mamma blev lite extra undersökt och blev visiterad och kollad så hon inte hade typ knark eller krut på händerna, haha! Men för oss andra gick det bra :) Sen åt vi middag med den svenska mannen som vi hade pratat med tidigare. Kan ni fatta att vi bara hade ätit två donuts var och sedan ätit lite bananer och barer och att vi fortfarande var på bra humör?! Vi har nog den amerikanska kvinnan att tacka för det ;)


Ja just det, vid incheckningen fick vi även veta att planet var två timmar sent istället för en och en halv timme. Efter middagen satt vi oss och väntade. Jag och Oscar spelade lite kort och så satt vi och tittade på folk ;) Sen har inte jag så mycket att klaga på vad gäller flygresan för jag hade faktiskt väldig tur och lyckades sova nästan hela resan. Vaknade till några gånger av att det skakade ganska rejält men somnade om igen. En som dock inte sov var Oscar. Den stackaren var redan innan inställd på att han inte skulle kunna sova och när det började skaka kunde han det verkligen inte. Så frågar ni honom var flygresan inget vidare. Skitäcklig frukost fick vi också, världens torraste bulle, usch.


Vi landade 14.20, en timme och tio minuter senare än vad som var planerat i början. Sen skulle vi då ner och hämta väskorna.. Och här börjar väl den värsta kaosen. Jag bokade SJbiljett från Lund till Göteborg då det skulle gå snabbare än att ta Öresundståg hela vägen. Jag hade tre möjliga tåg att ta från flygplatsen till Lund så jag tänkte att det hinns ju med. Mm... Väskorna blev försenade för tydligen hade några strejkat imorse och de låg fortfarande efter i schemat typ. Så klockan tickade på, jag missade första tåget och jag missade andra tåget. Jag gick i alla fall bort till en automat och köpte tågbiljett till mig till Lund och en duo familj till resten av familjen som skulle till Sölvesborg. Väskorna kom, jag fick min och gick i rask takt bort till tågen och sa hastigt hejdå till mamma och pappa, vilket ju inte känns jättekul efter att ha varit ihop 24/7 i tre veckor.. Kommer ner på spåret och ser att det andra tåget jag skulle ha hunnit med var försenat så jag kunde ta det. Gick igenom passkontrollen och anslöt mig till den stora mängden människor som stod på perrongen. Familjen hann ifatt och kom de med! När vi sen sitter i ett fyrasäte och andas ut litegrann så kommer biljettkontrollanten och tror ni inte att vi åker på böter för att gränsen för barn går vid 16 år i Danmark och Oscar åkte ju på Duo-biljetten med mamma och pappa. Jag vet ju om at det är så! Men tänkte inte hela vägen i stundens hetta när jag skulle köpa biljetter. Så himla typiskt. Fattar ni vilken otur vi har haft! 


Nu sitter jag på tåget mot Göteborg i alla fall, än så länge går det smärtfritt men kommer inte känna mig säker förrän jag är inne i lägenheten ;) Känns som att vad som helst kan hända ;) Så ja, det var ju kanske inte en jättekul avslutning på semestern men vi har ju haft en jääääkligt bra semester så det spelar egentligen ingen roll. Jag är så himla glad att vi åkte iväg och att allt gick så bra. Det har varit skitkul att umgås med familjen i tre veckor, vi är ju inte bortskämda med varandras umgänge, så det har varit jättekul! Vi ses igen på fredag då jag kommer hem över helgen och firar Oscars student en gång till och plockar med mig allt jag shoppat som inte fick plats i min väska ;) Nu är det bara 20 min restid kvar! Tjohoo!

Av Annie Johansen - 4 juli 2016 04:36

I lördags var klockan ställd på 06.15, det var dags att se soluppgången över Atlanten. Steg upp och gick ut i korridoren där det fanns ett fönster med utsikt ut över havet för att upptäcka att det var molnigt... Så jag och pappa gick och la oss igen ;) Senare på morgonen fortsatte det vara molnigt så vi gav oss iväg till Florida Panters arena och Sawgrass Mills, ett stort outletcentrum. Pappa satt en maximumtid på tre timmar så vi bestämde oss för att dela på oss, pappa och Oscar gick ihop, och jag och mamma gick ihop, eftersom vi inte ville till samma affärer. Jag lyckades såklart hitta lite grejer till. Pappa och Oscar hann med att gå bort till arenan under shoppingtiden men jag och mamma struntade i den. De hade, till min förtjusning, sett att det fanns ett Cheesecake factory. Så vi gick dit och åt lunch och avslutade med en efterrätt, en Oreo cheesecake, sjuuuuukt gott!


När de planerade tre timmarna, och kanske lite mer, hade gått, åkte vi tillbaka till hotellet och låg vid poolen. Senare på kvällen gick vi ut och åt och avslutade sedan kvällen med kortspel i sängen. Standard.

Av Annie Johansen - 4 juli 2016 04:26

Mamma och pappa var nere vid poolen tidigt medan jag och Oscar tog lite sovmorgon. När jag kom ner till poolen var pappa iväg och rekade frukostställe. När han kom tillbaka var han hungrig och hade inte hittat något bra som låg nära. Vi bodde lite "off", fast nej det gjorde vi verkligen inte, vi bodde precis vid stranden, men det var en bit att gå innan man kom till restaurangerna och utbudet av mataffärer var minimalt. Precis när vi hade samlat ihop familjen och skulle gå och äta frukost (vilket innebar typ en halvtimmes gång) så började det regna. Och i detta land regnar det ju aldrig små droppar utan GIGANTISKA! Så vi fick snällt gå upp på rummet igen och vänta tills det drog över. Klockan var väl ungefär 10.45 när vi tillslut satt på en restaurang och väntade på vår frukost, haha! Det var ett under att vi inte var så sura faktiskt! Det var en underbart god frukost: två stekta ägg, två amerikanska pannkakor med sirap och smör på, bacon och stekt potatis. Mums!


Efter frukosten gick vi tillbaka till hotellet och la oss vid poolen. Någon gång på eftermiddagen gick vi till gymmet och tränade lite. Sen på kvällen åt vi middag på en italiens restaurang med väldigt trevlig personal. Och god mat :) Efter middagen gick längs strandkanten tillbaka till hotellet, vilket låter mysigare än det var då pappa stegade på i marschtempo så svetten lackade på våra kroppar. Men när vi gjort narr av honom och fått honom att gå lite långsammare så var det ganska mysigt faktiskt ;)


När vi hade kommit fram till hotellet bytte jag, pappa och Oscar om till badkläder och gick ner till stranden där vi tog en likadan bild som vi tog när vi var i Bulgarien. Bild kommer väl så småningom på Facebook så håll utkik ;) När vi hade fotat klart gick vi upp på rummet och spelade plump i sängen.

Presentation

Mitt namn är Annie Johansen. Jag bor tillsammans med min familj i lilla Sölvesborg. På fritiden shoppar jag, dagdrömmer och dansar.
Här på bloggen skriver jag om allt mellan himmel och jord och jag hoppas att ni gilla't!

Omröstning

Bor du i Sölvesborg?
 Ja
 Nej

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
        1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Juli 2016 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

Översättning


Ovido - Quiz & Flashcards